Friday, January 3, 2014

Breasfeeding tips

Assalamualaikum semua...

Saya banyak mencedok ilmu breastfeeding daripada sesiapa je yang saya jumpa. tapi mestilah bukan tanya suka-suka sape je yang jumpa. Contoh bila jumpa parents yang bawak their babies jumpa saya untuk screening but restless saya takde choice selain suruh mama mak ummi baby breastfeed. and some of them yang sangat sporting suka story. akak ni banyak lah susu, kurang susulah dan macam-macam lagi. Bila jumpa yang story banyak susu mulalah saya jadi inspektor polis, soal siasat macam-macam. How I wish saya pun berpeluang breastfeed my babies nanti insya Allah.

Tips from akak2 yang saya ingat:

1) makan banyak lobak putih, sayur macam bayam dan sawi
2) minum horlicks!!
3) jangan miss susu especially susu kambing. (e.g Hi-goat)
4) power pumping.
5) prinsip demand vs supply.
6) reset and set minda awal2, nak full exclusive bf, nak bagi yg terbaik utk baby sbb susu ibu hak baby. 

Ada satu hari pulak, suami saya share something kat facebook saya sebab dia attend breastfeeding course untuk 2 hari. Excited lagi nak breastfeed bila suami sendiri expert pasal bf and explain cara betul untuk susukan baby nanti dan dia janji jugak akan support saya untuk bagi susu ibu sepenuhnya untuk our babies nanti. Semoga Allah izinkan kami. 

Okay antara yg suami saya share :



Sengaja nak highlightkan point yg paling bawah. 
HUSBAND MUST GIVE FULL 200% SUPPORT TO WIFE UNTUK JAYAKAN EXCLUSIVE BREASTFEEDING :) 
Sebab kalau wife sorang je without support from husband tambah2 wife yg kerja jugak mesti penat kan. Lagi pun support and motivation from husband akan buat mama jadi lebih positif dan susu pun akan meriah insya ALLAH :)



No comments:

Post a Comment